Vår klimatposition
Som affärsguru och koncernchef på Ben & Jerry's, som vilket förresten är det bästa jobbet i världen, tror man säkert att jag älskar att arbeta med siffror. Ärligt talat så väljer jag hellre en konversation med någon av Ben & Jerry's medarbetare istället för att läsa kalkylblad. Det var efter ett samtal med min son som jag fick upp ögonen för klimatförändringarna. Han sa att han var orolig för att min generation höll på att förstöra allt, så när hans generation tar över skulle det vara för sent att göra något åt saken. Det är nästan det värsta man kan lämna efter sig som förälder och det samtalet var faktiskt anledningen till att jag tog jobbet på Ben & Jerry's.
När jag fick ett mail från kollegan Bill McKibben i Vermont, ett mail som enligt honom var något av det viktigaste han någonsin hade skrivit, var det siffrorna i mailet som verkligen inspirerade mig. I hans artikel i tidningen Rolling Stone "Global Warming's Terrifying New Math" belyser McKibben tre kritiska tal som avslöjar djupet av den klimatkris som vi nu har nått, och de viktigaste förändringarna som vi måste göra:
- 2 ºC - detta är den avgörande temperaturgränsen för planeten. Vi måste förhindra att jordens atmosfär värms upp mer än 2 ºC, annars är det kört.
- 565 gigaton - detta är vår budget. Forskarna säger att vi kan släppa ut högst 565 gigaton CO2 i atmosfären under resten av detta århundrade för att hålla den globala uppvärmningen under 2 ºC. Om vi fortsätter som vi gör nu, kommer vi att uppnå det på endast 14 år.
- 2 795 gigaton - den mest skrämmande siffran av dem alla. Det är mängden CO2 som finns i den mängd kol-, olje- och naturgasreserver av den fossila bränsleindustrin som vi känner till. Fem gånger mer än vi har möjlighet att förbränna under resten av århundradet. Och det är väldigt tydligt att den fossila bränsleindustrin har för avsikt att bränna allt som kommer i dess väg.
Som företag tittade vi extra noga på dessa siffror. Vi insåg att om vi inte agerar mot klimatförändringarna nu, kommer det inte att finnas en framtid för någon av de frågor som vi är involverade i. Det är en laddad tid, nu när vi ser effekterna som klimatförändringarna har på de fattiga och utsatta. Det är dessa människor som kommer att behöva flytta från sina hem och lämna sina ägor till följd av stigande temperaturer. Detta är anledningen till att vi behöver ett rättvist klimat.
Vi är skyldiga resten av världen att få detta rätt. Och det är här jag blir exalterad. Om vi ska kunna ta oss ur alla negativa klimatförändringar, måste vi tänka på ett nytt sätt i nästan allt vi gör. Det är ett ögonblick fullt av möjligheter och jag kan inte vänta med att få börja arbeta framåt. Vi har just avslutat en livscykelanalys (LCA) av tjugo smaker, en fördjupad titt på den fulla miljöpåverkan från vår glass - från ko till förpackningar till varje ingrediens där emellan. Vi kommer att använda dessa data för att anta de bästa möjliga alternativen för att dra ner på vår miljöpåverkan. Du kan läsa mer om vår LCA här, liksom de innovativa lösningar som vi ska använda för att minska våra koldioxidutsläpp, inklusive vår plan att samarbeta med vårt moderbolag Unilever för att övergå till 100% ren energi år 2020. Överallt ser jag att de tekniker, processer och innovationer som kommer att lösa klimatförändringarna är vinn-vinn-situationer som också har potential att skapa ekonomiska och sociala fördelar. Vi arbetar för att återuppfinna vår affärsmodell och arbeta med våra partners, från mjölkgårdar till brownie-tillverkare, för att förverkliga detta mål.
Men de minskningar vi gör i vår egen verksamhet är inte tillräckliga. Vi vet att vår största tillgång för att göra förändringen ligger hos er, våra fans. Vi behöver medborgare som uppmanar världens ledare att agera. Som vi såg på People's Climate March i New York i september förra året, är det vi vanliga människor som kräver förändring, som står upp och agerar – det är VI som verkligen kan göra skillnad.
Det är i Paris som vi måste få inflytande. I december kommer världens ledare att träffas i den franska huvudstaden för att se till att vi får det rätt. Vi måste sätta press på våra politiska ledare så att de gör något de har varit ovilliga att göra hittills: leda.
Vi lanserar Ben & Jerry's första globala kampanj 2015. Vi uppmuntrar våra fans i mer än 35 länder runt om i världen att vara med och se till att Paris-samtalen slutar i framgång, med en plan för verkliga och brådskande åtgärder mot klimatförändringarna. Givetvis ska vi ha roligt på vägen, men vi är så allvarliga som vi kan vara om att lösa klimatkrisen. Vi vill att du - och miljoner andra - är med! För att läsa mer om vår policy som vi tror är viktig för att få siffrorna rätt, klicka här: www.benjerry.se/klimat
Som en av våra grundare Ben Cohen säger: "Om det smälter är det förstört." Detta är en metafor som är lika relevant för vårt jordklot som för en förpackning av min favoritglass Chunky Monkey.
Peace, Love & Fairtrade Ice Cream.
Jostein