Hur vi är strukturerade

Vi antar att de flesta av er vid det här laget vet att Ben & Jerry’s är ett helägt dotterbolag till Unilever, men vi slår vad om att du aldrig mött vår oberoende styrelse …

Vår styrelse

Det är inte ett beslutande organ i konventionell mening, utan en (väldigt!) oberoende styrelse med kraft att skydda och försvara Ben & Jerry's samt se till att det är ett rättvist varumärke som verkar med integritet. Lär känna styrelsen!

  • Anuradha Mittal, som för närvarande är ordförande i Ben & Jerry’s oberoende styrelse, har arbetat i företaget sedan 2007. Anuradha, som är grundare och verkställande direktör för Oakland Institute, är en internationellt känd expert på frågor rörande mänskliga rättigheter, jordbruk, utveckling och miljövård. Hon arbetar också i styrelsen på Environmental Defender Law Center och Blue Planet Project.

    Under Anuradhas ledarskap har Oakland Institute undersökt avtal om markinvesteringar i utvecklingsländer och avslöjat ett oroande mönster av bristande transparens, rättvisa och ansvarstagande. Den dynamiska relationen mellan forskning, opinionsbildning och internationell mediabevakning har resulterat i många fantastiska framgångar och organisering i USA och utomlands.

    Anuradha har skrivit och redigerat ett antal böcker och rapporter. Hennes artiklar och debattartiklar har publicerats i tidningar med stora upplagor, som exempelvis Los Angeles Times, New York Times, Chicago Tribune, Bangkok Post, Houston Chronicle och The Nation. Anuradha vittnar ofta inför den amerikanska kongressen och FN, har varit huvudtalare på hundratals evenemang, inklusive som inbjuden av regeringar och universitet, och intervjuas ofta på CNN, BBC World, CBC, ABC, Al Jazeera och National Public Radio.

    Anuradha har mottagit många priser, inklusive 2022 års Feyerabend Award, 2022 års All in for Justice Award, Endow the Future Award från Responsible Endowments Coalition, och utsågs till Most Valuable Thinker av tidskriften the Nation.

    Anuradha är ett fan av alla Ben & Jerry’s smaker och hennes favorit genom alla tider är Cherry Garcia!

  • Chivy Sok, verkställande direktör för Tikva Grassroots Empowerment Fund, har under många år arbetat som utbildare och forskare inom mänskliga rättigheter. Hennes arbete på Tikva Grassroots inkluderar en mångfald av portföljer, inklusive miljörättvisa, samhällscentrerad miljövård, mänskliga rättigheter, företagsansvar och hållbart jordbruk. Fonden stödjer organisationer i olika delar av världen i syfte att främja rättvisa och hållbarhet.

    Under de senaste 30 åren har Chivy arbetat med ett antal projekt för mänskliga rättigheter med olika organisationer, inklusive den styrande kommittén på Ginetta Sagan Fund of Amnesty International USA och som medgrundare till Devata Giving Circle, den första filantropiska cirkeln för kambodjanska kvinnor i USA. Hon är tidigare programdirektör på Center for the Study of Human Rights på Columbia University och tidigare biträdande direktör på Center for Human Rights på University of Iowa.

    Chivy tog sin kandidatexamen i statsvetenskap på UC Santa Barbara där hon mottog University Award of Distinction vid examen och en master i internationella relationer från Columbia University School of International and Public Affairs.

    Hennes livslånga passion för arbetet för mänskliga rättigheter är djupt kopplat till hennes bortgångna mamma Sayonn och att de överlevde dödens fält under de röda khmererna. Som alla andra kambodjaner under den perioden levde hon och hennes familj under en av de mest avskyvärda grymheterna som tillfogats ett helt land. Efter att ha överlevt denna period gjorde hennes mamma en lång, riskabel resa till fots mot Thailand där FN byggde upp flyktingläger. Där fann de tillflykt och så småningom tog de sig till San Francisco Bay Area som flyktingar och nya amerikaner. Denna barndom resulterade i hennes starka engagemang för social rättvisa och för att leva livet med glädje och tacksamhet. Hennes mammas djärvhet och mod gav henne inte bara styrka att överleva utan även att utvecklas som ung kvinna i sitt nya land. Tillsammans med sin man uppfostrar hon nu två unga kämpande feminister.

    När Chivy inte arbetar med rättighetsfrågor kan du hitta henne på volleybollplanen där hon hejar på sina volleybollspelande döttrar. När hon inte är på volleybollturneringar tar hon också hand om sina suckulenter, fruktträd och grönsaker med agroekologiska metoder. Hon älskar latinamerikansk musik och dans och tränar kampsport (hon har svart bälte i taekwondo).

  • För närvarande HR-chef på Officer Beauty & Wellbeing Business Group, baserad i USA sedan juli 2022.

    Tidigare Global Head of Reward på Unilever sedan april 2020, med bas i Storbritannien, och innan dess Global Vice President of Human Resources på Foods & Refreshments Division sedan januari 2018, med bas i Nederländerna. Jag inledde min karriär för Unilever i mitt hemland Grekland som Total Quality Manager 1999.

    År 2000 flyttade jag till marknadsföringsavdelningen, till en början som Brand Manager för Knorr Products och blev sedan Group Brand Manager för alla varumärken under kategorierna pålägg, olivolja och dressingar. Jag flyttade till Customer Development Department 2005 som Trade Marketing Manager för företagets livsmedelsportfölj. Jag återvände till marknadsföringsavdelningen 2007 och tog över positionen som marknadsföringschef för alla livsmedels- och dryckesvarumärken och hade även uppsikt över företagets mediaavdelning. Jag tog över positionen som HR- och kommunikationschef i Grekland i september 2011.

    Jag flyttade från Grekland till Italien i oktober 2012, som Vice President för HR och företagskommunikation för Italien, Grekland och Portugal, baserad i Rom. I juli 2016 tog jag över rollen som Global HR Vice President för Refreshment och flyttade till London. Som en del av min marknadsföringskarriär har jag belönats med priset Fastest Brand Growth, 2005. Jag är medlem i styrelsens styrande kommitté för grekiska kvinnliga chefer och entreprenörer samt mentor för 20 unga kvinnliga talanger.

    För närvarande är jag också Unilevers representant i Ben & Jerry’s oberoende styrelse. Jag studerade företagsadministration på Pireus universitet i Grekland och har en master i affärsadministration och en master i filosofi inom total kvalitetshantering från Århus handelshögskola i Danmark.

    PERSONLIGT/INTRESSEN/HOBBYER

    Jag studerade skådespeleri samtidigt med mina affärsstudier på universitetet och jag gillar alltid att se en bra teaterpjäs, film eller konsert. Jag älskar konst och försöker besöka så många utställningar jag kan. Jag har också en passion för historia och älskar att läsa biografier. Ett gott skratt gör min dag och att resa med min familj är en av de saker jag gillar mest. Jag är gift med Konstantinos. Vi har varit tillsammans i 30 år nu och har två tonårsdöttrar, Nefeli och Natalia, som gör att vi håller oss alerta och försöker hålla oss coola.

  • Verkställande direktör (Managing Director), Illumen Capital

    Daryn är en passionerad förespråkare av social och ekonomisk rättvisa, speciellt för missgynnade och marginaliserade grupper. Hans arbete med påverkansinvesterare, riskkapitalfonder, Fortune 100-företag, universitet och stiftelser har betraktats med världens mest akuta sociala och miljömässiga problem i åtanke.

    Daryn är grundare och verkställande direktör (Managing Director) på Illumen Capital, en påverkansfond av fonder som syftar till att öka jämställdheten mellan könen och olika etniciteter på finansmarknaderna. Illumen Capital investerar i de ledande tillväxt-, riskkapital- och venture impact-fonderna, och tillhandahåller sedan fondförvaltare med coachning och verktyg som utformats för att minska implicit partiskhet. Som konsult i Calvert Funds styrelse ledde Daryn tidigare Special Equities Program, en pionjär inom fältet påverkansinvesteringar värd 15 miljarder dollar. Genom detta verktyg kontrollerar Calvert en portfölj med fler än 40 fonder på fem kontinenter som representerar fler än 350 underliggande portföljföretag. Innan Daryn arbetade som konsult åt Calvert var han chef för partnerskap mellan universitet och företag på The Idea Village, där han skapade en plattform som engagerade ledande privata aktiebolag, handelshögskolor och Fortune 500-företag att investera över 100 000 timmar och 2 miljoner USD i fler än 1 000 nya entreprenörer i New Orleans efter orkanen Katrina.

    Daryn är medförfattaren till publicerad forskning som undersöker hur etnicitet påverkar finansi’ella bedömningar vid allokering av tillgångar och sitter för närvarande i styrelsen för CFA Institutes Future of Finance Advisory Council, New Venture Fund och är medlem i Impact Assets investeringskommitté. Han tog sin M.B.A. på Stanford, där han satt i Dean’s Management Board, och sin filosofie kandidat från Duke University.

  • Dave Stever, Ben & Jerry’s VD, är en 34-årig veteran som har sett allt under sin karriär. Dave började som guide 1988 och arbetade under de senaste 12 åren som Chief Marketing Officer. Det är första gången sedan medgrundaren Ben Cohen avgick som VD 1994 som en medlem i personalen har befordrats till VD-positionen inifrån.
     
    Dave har varit avgörande för att bygga Ben & Jerry’s varumärke och påverkan som en av världens ledande uppdragsledda företag. Hans arbete förkroppsligar de värderingar, produkter av super-premium-kvalitet och innovativa affärspraxis som har blivit synonyma med Ben & Jerry’s. Stever spelar en viktig och integrerad roll som ”det bästa valet för att skriva nästa kapitel i den otroliga berättelsen om Ben & Jerry’s”, säger Ben & Jerry’s styrelseordförande Anuradha Mittal.
     
    Under sina mer än tre decennier har Dave etablerat sig som en marknadsförare i världsklass med starkt fokus på kunder och konsumenter. Han har lett strategisk och taktisk marknadsföring som vårdar och driver Ben & Jerry’s tredelade uppdrag i 35 länder. Genom sitt arbete hos Ben & Jerry’s har Dave blivit involverad i flera kampanjer och initiativ som sträcker sig från åtagande till användning av Fair Trade-ingredienser, till bekämpandet av klimatförändringar, GMO-märkning, stöd för HBTQ+-rättigheter och för att integrera företagets nuvarande fokus på rättvisa oavsett hudfärg genom bland annat stöd till Black Lives Matter-rörelsen. Dave har varit en ledande kraft bakom vinnande partnerskap med Stephen Colbert, Jimmy Fallon, Colin Kaepernick, Ava Duvernay och Saturday Night Live, och har skapat unika smaker, kampanjer och partnerskap. Hans ledarskap inom innovation, aktivering och aktivism har väglett företaget till försäljning på över €en miljard 2021. Hans favoritsmak är Chunky Monkey. 

  • Detavio Samuels är VD på REVOLT, Amerikas snabbast växande mediaföretag med svart ägare.

    Detavio sitter i skärningspunkten mellan kultur och content och är en av företagsamerikas yngsta och bästa seniora företagsledare. Med sin unika bakgrund som millennial med över ett decennium av erfarenhet som ledare har han hjälpt en rad globala toppföretag som Walmart, McDonalds, AT&T, Chrysler, NBA och Johnson & Johnson att bygga starka varumärken med djupare band till sina konsumenter.

    I mars 2021 utsågs Detavio till VD för REVOLT, landets ledande skapare och distributör av hiphop och content inom svart kultur och som grundats av Sean ”Diddy” Combs. Under hans ledarskap strävar REVOLT efter att ändra narrativet om svarta människor globalt genom att skapa världens största och kraftfullaste ekosystem för svart berättande.

    Samuels, som leder ett växande team på både öst- och västkusten och företagets dagliga verksamhet, fokuserar på snabb tillväxt och digital expansion för att ytterligare positionera REVOLT som den främsta drivkraften bakom global kultur. Samuels arbetar för att hjälpa millennials och Gen-Z att förstå den föränderliga världen på ett bättre sätt och skapa förändring genom att använda hiphop som en lins genom vilken man kan utforska den svarta upplevelsen globalt.

    Samuels har uppmärksammats för sitt arbete som marknadsföringschef och har mottagit flera utmärkelser. Bland annat har han utsetts till årets TV-chef av Digiday, en av de 100 ledande content-ledarna av CableFax och banbrytare inom media av 100 Black Men of NY. Förutom sitt anmärkningsvärda arbete inom kreativa branscher, är Samuels också en bästsäljande författare på Amazon.

    Samuels mottog sin kandidatexamen från Duke University, tillsammans med en MBA och en masterexamen från Stanford University, allt vid 25 års ålder. Samuels fortsätter att arbeta för att omskapa det moderna medialandskapet och lyfta fram kreatörer genom att skapa innovativa plattformar inriktade på att främja svart kultur.

  • Favoritsmak bland Ben & Jerry's: Phish Food & Change the Whirled

    Musik: Afro-pop, brasiliansk samba, old school hip hop och allt Motown

    Böcker/film: Krigskonsten (Sun Tzu), Alkemisten (Paulo Coelho) och alla filmer från hela Marvel-universumet (The Avengers, Black Panther, Iron Man, Spiderman, alla superhjältarna!)

    Citat: ”Det verkar alltid omöjligt tills det är genomfört.” Nelson Mandela ”För att skapa David, tog jag bort allt som inte var David från statyn.” Michelangelo

    NPO eller socialt/miljömässigt uppdrag: Som del av en militärfamilj spenderade jag min barndom i flera olika länder. Resandet var en utvecklande och livsformande upplevelse. Mina föräldrar uppmuntrade mig ständigt att bli en global medborgare – omfamna mångfalden hos människor och kulturer och samtidigt hitta det som förenar alla. Jag visste att jag var avsedd att ägna mitt liv åt att arbeta för fred, rättvisa och jämlikhet. Som organisatör fick jag en bra utbildning från fantastiska människor som kämpade för att säkerställa allas grundläggande mänskliga rättigheter: samhällsaktivister i Mississippi som kämpade för rätten att rösta, migranter och säsongsarbetande bönder i North Carolina som krävde rent dricksvatten på fälten, hemlösa kvinnor och deras familjer i Philadelphia som byggde om övergivna byggnader till överkomliga bostäder, företagsamma tonåringar i South Bronx som drev sin egen jordbruksmarknad. Under de senaste fyra decennierna har jag arbetat för rättvisa och jämlikhet med socialt, ekonomiskt och politiskt marginaliserade människor. Jag har haft turen att kunna ägna mig åt min passion som strateg/coach för organisationer, samhällen, företag och ledare samt verka för progressiva policyer inom områden som jämlikhet oavsett hudfärg, medborgerliga rättigheter, överkomliga bostäder, tillgänglig sjukvård, utbildning av god kvalitet och samhällsekonomisk utveckling.

    Lite bakgrund … Hur länge har jag varit med i styrelsen: Sedan 1996

    Min historik med Ben & Jerry’s: Jag träffade Ben, Jerry och Jeff i början av One Percent for Peace-kampanjen. I flera år hade jag arbetat med Jobs for Peace för att uppnå en 25 % överföring av militära dollar till välbehövliga inhemska utgifter inom utbildning, jobb, sjukvård och bostäder. De två ansträngningarna låg naturligt i linje med varandra. Snart efter att jag arbetat som volontär på One Percent for Peace-kampanjen blev jag tillfrågad att hjälpa till att planera organiseringen av Ben & Jerry's stiftelse. Med råd från progressiva aktivister och organisatörer från hela landet gav stiftelsen de anställda uppgiften att fatta beslut om bidrag. Efter flera års arbete inom ett antal projekt på företaget blev jag glad över att bli nominerad och inröstad i Ben & Jerry's styrelse.

    Varför brinner jag för Ben & Jerry's?: Ben & Jerry’s är den ultimata enhörningen. Vilka andra hade kunnat föreställa sig att ett företag kunde vara det perfekta verktyget för att främja social rättvisa?!? Företagets tredelade vision konstaterar djärvt att företaget kan och måste verka på ett sätt som är både etiskt, hållbart och lönsamt. Och det fungerar faktiskt! Jag anser att företagets bästa idéer, praxis, policyer och vinster ligger i framtiden. Jag är säker på att Ben & Jerry's kommer att fortsätta att utveckla, återuppfinna och utmana sig självt för att slutligen förverkliga visionen om en rättvis värld där människor bryr sig om varandra. Vilka unika kapaciteter tillför jag till Ben & Jerry's och styrelsen?: Jag har mer än 40 års erfarenhet inom fälten samhällsekonomisk utveckling, förespråkande av offentliga policyer i städer och på landsbygden, organisationsutveckling och sociala företag. Denna kompetens har använts när företaget har 1) utvecklat sätt att samarbeta med ideella organisationer, 2) övervägt de samhällsomfattande konsekvenserna av stora affärsbeslut, 3) granskat marknadsföringskampanjer som förmedlade en stark position i frågor som Fair Trade, 4) efterfrågat stöd och uppmuntran till VD:n och den seniora personalen i deras visioner och planering.

    Jag har arbetat med intressenter, inklusive företag, för att skapa gemensamt välstånd och gemensamma framgångar både inom företag och det större samhället. Detta inkluderar specifika färdigheter inom strategisk planering, organisationsutveckling, ledarskapsutveckling, teambuilding, främjande av social, politisk och ekonomisk rättvisa samt samarbete. Genom att kombinera min bakgrund inom journalism och politik har jag identifierat och kopplat samhällsbaserade och nationella ideella organisationer till företagets aktivismkampanjer och värderingsledda ansträngningar. Flera av dessa relationer har resulterat i strategiska partnerskap med företaget.

    Som styrelsemedlem har jag använt denna kombination av färdigheter för att stödja designen av strategier som stärker företagets sociala rörelser för jämlikhet, rättvisa och hederlighet. Under mitt arbete i styrelsen har jag skapat modeller av kraften i berättande som en strategi för att engagera olika grupper av våra fans. Berättandet erkänns nu som något som är unikt för Ben & Jerry’s sätt att förmedla kraftfulla budskap, förstärka marginaliserade röster och öka den ömsesidiga förståelsen.