Om oss

Resan som tog dem från en renoverad bensinmack i Burlington, Vermont, till avlägsna platser med namn vi ibland uttalar på fel sätt började med två killar 1978 och glassföretaget de byggde är lika legendariskt som glassen är euforisk.

1978 En blygsam start

En blygsam start 1978, Ben & Jerry's otroliga hemmagjorda glass och fantastiska crepes

Med en brevkurs om glasstillverkning från Penn State för 5 $ och en investering på 12 000 $ (varav 4 000 lånades) öppnade Ben och Jerry sin första glassbar i en renoverad bensinmack i Burlington, Vermont.

En blygsam start 1978, Ben & Jerry's otroliga hemmagjorda glass och fantastiska crepes

1979 Nästa steg …

Nästa steg 1979, människor köar hos Ben & Jerry's

Ben och Jerry firar butikens ettårsjubileum – och kunderna som gjorde det möjligt – genom att hålla sin första Free Cone Day: gratis kulor hela dagen. Den årliga glassutdelningen fortsätter idag på glassbarer världen över.

Nästa steg 1979, människor köar hos Ben & Jerry's

1980 Tillgång och efterfrågan

Tillgång och efterfrågan 1980, en bil kör nerför gatan

Ben och Jerry hyr utrymme i en gammal trådfabrik på South Champlain Street i Burlington och börjar packa sin glass i pintförpackningar. Anledningen? För att distribuera till mataffärer och Mom & Pop-butiker längs restaurangernas leveransvägar som Ben betjänar från bagageutrymmet på sin gamla VW Squareback.

Tillgång och efterfrågan 1980, en bil kör nerför gatan

1981 Vi vill ha mer!

Vi vill ha mer 1981! Delstaten Vermont med en stjärna.

När nyheten om Ben & Jerry's sprider sig, vill allt fler människor smaka. Så den första franchise-glassbaren öppnar i Shelburne, Vermont.

Vi vill ha mer 1981! Delstaten Vermont med en stjärna.

1982 Packa ihop!

Packa ihop 1982! Människor hänger vid glassbaren

Den gamla bensinmacken rivs för att ge plats åt en parkeringsplats. Precis innan rivningskulan svingas börjar det nyöppnade Ben & Jerry's på Cherry Street i Burlington att skopa glass.

Packa ihop 1982! Människor hänger vid glassbaren

1983 Det är vad jag kallar en sundae

En sundae

Ben & Jerry's-glass används för att bygga ”världens största sundae” i St. Albans, Vermont. Glassen väger 12 293 kg.

En sundae

1984 Bli delaktig

En man står på händerna och håller en glasskopa med sina ben

Ben & Jerry's skapar ett prejudikat genom att upptäcka en föga känd klausul om aktier och mäklaraffärer och skapar sedan en börsintroduktion bara för Vermont i syfte att samla in pengar till en ny produktionsanläggning.

En man står på händerna och håller en glasskopa med sina ben

1985 Sakens hjärta

Pengar läggs i en påse med ett hjärta som förvandlas till en dollarsedel

Ben & Jerry's Foundation skapas genom en gåva från Ben & Jerry och 7,5 % av företagets årliga vinst före skatt för att finansiera samhällsinriktade projekt.

Pengar läggs i en påse med ett hjärta som förvandlas till en dollarsedel

1986 ”Som världens största Baked Alaska”

Ben & Jerry's kobuss med människor som köar

Ben & Jerry's lanserar sin Cowmobile, en modifierad husbil som används för att distribuera gratiskulor i en unik ”marknadsföringskampanj” som sträcker sig över hela landet. På hemresan brinner deras Cowmobile upp utanför Cleveland, Ohio (ingen skadades). Ben sa att den såg ut ”som världens största Baked Alaska”.

Ben & Jerry's kobuss med människor som köar

1987 Mycket Grateful

En gammal pintförpackning med Cherry Garcia

Ben & Jerry's introducerar glassen Cherry Garcia®. Efter ett förslag från två ”DeadHeads” från Portland, Maine, blir Cherry Garcia®, döpt efter Grateful Dead-gitarristen Jerry Garcia, den första glassen som fått sitt namn från en rocklegend.

En gammal pintförpackning med Cherry Garcia

1988 En hyllning från chefen

Ben & Jerry håller sina pristavlor

Ben och Jerry utses till ”U.S. Small Business Persons of the Year” av president Reagan i en ceremoni i Vita husets rosenträdgård. Jerrys enda kostym kommer väl till pass och Ben hittar som tur är en italiensk servitörsjacka att bära.

Ben & Jerry håller sina pristavlor

1989 Artificiellt tillväxthormon? Inte i vår glass!

RBGH-logga

På grund av en oro för dess negativa ekonomiska effekter på familjejordbruk och allmänhetens förtroende för att mejeriprodukter är hälsosamma tar Ben & Jerry's ställning mot ett tillväxthormon (rBGH).

RBGH-logga

1990 Belåtna kor gör den bästa glassen

En bild på en bonde som kramar sin ko

Åtta miljoner Ben & Jerry's pints har ett ”Support Farm Aid”-meddelande som en del av gräsrotsarbetet hos Farm Aid, en ideell organisation som kämpar för att familjejordbruk ska kunna fortsätta bruka sin mark.

En bild på en bonde som kramar sin ko

1991 En legend i pintförpackning är född

Ben & Jerry's turnébuss

Chocolate Chip Cookie Dough släpps i pintförpackningar efter flera år av forskning och utveckling. Smaken tar sig till toppen av de populäraste smakerna i pintförpackning med raketfart. Idag är den fortfarande vår genom tiderna populäraste smak. (Den första satsen med smaken skapades i Ben & Jerry’s glassbar i Burlington 1984 som resultatet av en anonym anteckning nedtecknad på butikens förslagstavla.)

Ben & Jerry's turnébuss

1992 Ta ställning för barnen

Två barn håller varandra i hand med en glasstrut

Ben & Jerry's deltar i en samarbetskampanj med Children's Defense Fund med målet att föra upp frågan om barns grundläggande behov högst upp på den nationella agendan. Fler än 70 000 vykort om barn och andra nationella frågor skickas till kongressen.

Två barn håller varandra i hand med en glasstrut

1993 ”90-talet är 60-talet upp och ner”

En gammal förpackning med Wavy Gravy

Wavy Gravy är den ledande bland våra nya smaker. Den är uppkallad efter personligheten från 1960-talets berömda Woodstock-festival som idag är ett ideellt enmansföretag som arbetar för att hjälpa barn.

En gammal förpackning med Wavy Gravy

1994 Hej, ers majestät

Ett plan flyger med en banderoll med texten ”England or Bust”

Pintförpackningar med Ben & Jerry's glass börjar dyka upp i Storbritannien.

Ett plan flyger med en banderoll med texten ”England or Bust”

1995 www.benjerry.com

En dator med en skärm med texten Besök oss

Hundratusentals cybersurfare besöker Ben & Jerry's webbplats för virtuella smakprov och voluminösa skratt.

En dator med en skärm med texten Besök oss

1996 Inget fett, ingen laktos, inget kolesterol

En pint med fettfri Doonesberry-sorbet

Ben & Jerry's introducerar sorbeter tillverkade av rent källvatten och de bästa frukterna och smaksättningarna. Doonesberry® Sorbet har fått sitt namn efter den populära ”Doonesbury®”-seriefiguren. Sedan dess har den skickats till smakkyrkogården.

En pint med fettfri Doonesberry-sorbet

1997 Phish Food åt folket

En man som dyker och hittar en skatt

Det Vermont-baserade bandet Phish®s fantastiska musik och berömda turnéer var inspirationskällan till glassen Phish Food&.

En man som dyker och hittar en skatt

1998 Grattis på födelsedagen med en helt ny look

Tjugonde födelsedagen med en glasstrut

Vissa människor tyckte att det var svårt att läsa (och att smakerna är svåra att motstå), så efter 20 år gav vi våra pints en fräsch ny look!

Tjugonde födelsedagen med en glasstrut

1999 The Flying Friesian

Flying Friesian, en häftig turnébuss som renoverats om för roliga äventyr

Ben & Jerry’s lanserar Flying Friesian i Storbritannien, en häftig turnébuss som renoverats om för roliga äventyr med fokus på att samla in pengar till barn i nöd-nätverket Childline i Storbritannien.

Flying Friesian, en häftig turnébuss som renoverats om för roliga äventyr

2000 Stora förändringar

Kor utklädda i superhjältekostymer

3 augusti 2000: Ben & Jerry’s blir ett helägt dotterbolag till Unilever. Genom ett unikt förvärvsavtal skapas en oberoende styrelse för att tillhandahålla ledarskap fokuserat på att bevara och utöka Ben & Jerry's sociala uppdrag, varumärkesintegritet och produktkvalitet. Vi kallar dem B.O.D. (Vilket betyder att vi verkligen gillar dem.)

Kor utklädda i superhjältekostymer

2001 Vi gör en film

Klappa för Citizen Cool

Citizen Cool är en dokumentär om vanligt folk som påverkar sina samhällen. Vi firar detta nya släpp med en smak inspirerad av filmgodis, Concession Obsession.

Klappa för Citizen Cool

2002 One Sweet Whirled

En pint One Sweet Whirled

Det är en glassmak ... Det är en webbplats för miljöarbete ... Det är One Sweet Whirled™ och allt hänger ihop när Ben & Jerry's inleder ett samarbete med Dave Matthews Band® och SaveOurEnvironment.org i en kampanj för att bekämpa den globala uppvärmningen.

En pint One Sweet Whirled

2003 Firar 25 år

Kon Woodie med tanken Fortfarande galna efter 25 år

Ben & Jerry's inleder året med en födelsedagsfest på vår fabrik i Waterbury, Vermont, på den första Winter Fest någonsin. Fortfarande galna efter 25 år.

Kon Woodie med tanken Fortfarande galna efter 25 år

2004 Rock the Vote!

Skylt med Rock the Vote och en röd bock

I en ansträngning för att få unga människor i USA att rösta inleder Ben & Jerry's ett samarbete med Rock the Vote. RTV:s gatuteam utnyttjar de långa köerna på Free Cone Day för att registrera fler än 11 000 väljare – den största endagsregistreringen i Rock the Votes historia.

Skylt med Rock the Vote och en röd bock

2005 Drilling is Not the ANsWer

En dam håller en skylt med texten Drilling is Not the ANsWer bredvid en bit Baked Alaska

För att protestera mot den föreslagna oljeborrningen i nationalparken Arctic National Wildlife Refuge så konstruerade vi en Baked Alaska på över 400 kilo med vår Fossil Fuel-glass, bar den till gräsmattan vid Kapitolium och serverade den med hjälp av Greenpeace och Alaska Wilderness League.

En dam håller en skylt med texten Drilling is Not the ANsWer bredvid en bit Baked Alaska

2006 Fair Trade-uppgradering

En poster med Fair Trade-uppgraderingen

Ben & Jerry's fortsätter att stödja fair trade-arbetet som inleddes med kaffe och lanseringen av Coffee Coffee BuzzBuzzBuzz 1996 och lägger till vanilj och choklad till sortimentet. Fairtrade-certifieringen garanterar att bönderna som odlar vanilj, kakao och kaffebönor får ett rättvist pris för sin skörd, så att de kan återinvestera i sitt land och sina samhällen.

En poster med Fair Trade-uppgraderingen

2007 Truth or Clone-sequences

Människor klädda i kokostymer

När U.S. Food & Drug Administration förklarade att de ansåg att det var säkert att äta kött och mjölk från klonade djur så var vi utom oss, två gånger om! För att visa vårt missnöje med FDA:s beslut – och för att uppmana amerikaner att ta ställning mot kloning – så skickade vi en beslutsam flock människor i kokostymer till Washington, D.C. för en ”Truth or Clone-sequences”-demonstration.

Människor klädda i kokostymer

2008 Batchen är tillbaka

Kon Woodie med ett piano och en bild av Elton John

Vi introducerar Goodbye Yellow Brickle Road som en hyllning till Elton Johns första konsert i Vermont.

Kon Woodie med ett piano och en bild av Elton John

2009 Do the World a Flavor

Woodie med en skylt med texten Do the World a Flavour

Vi håller en ”Do the World a Flavor”-tävling för att uppmuntra människor att dela med sig av sina idéer till en Fairtrade-smak. Ledande tävlande åker till Dominikanska republiken, besöker ett kooperativ och bygger en lekplats för barn i byn Yabon. Under 2010 finns den vinnande smaken Almond Delight i en begränsad batch i glassbarer över hela USA.

Woodie med en skylt med texten Do the World a Flavour

2010 Fair Trade-åtagande

Woodie med säckar på ryggen

Ben & Jerry's inleder ett betydande åtagande att köpa Fairtrade-ingredienser och stödja den globala Fairtrade-rörelsen. Vi håller på att omvandla våra ingredienser till Fairtrade globalt där vi känner att vi kan få största påverkan och förbättra livet för jordbrukare, stärka deras samhällen och skydda miljön.

Woodie med säckar på ryggen

2011 Occupy!

Woodie håller en skylt med texten Occupy!

När Occupy Wall Street-demonstranter i New York City och på andra platser under hösten 2011 ger sig ut på gatorna för att protestera mot ökande ekonomisk ojämlikhet i USA, hög arbetslöshet, bolånebedrägerier och att företag har för stort inflytande på amerikansk politik, så utfärdar Ben & Jerry’s styrelse ett solidaritetsuttalande och vid flera tillfällen dyker vi upp i Zuccotti Park för att skopa glass till ockupanterna.

Woodie håller en skylt med texten Occupy!

2012 Riktigt Greekin' Good!

En pint med grekisk yoghurtglass

Ben & Jerry’s börjar experimentera med äkta grekisk yoghurt och introducerar ett episkt urval av grekiska Frozen Yogurt-smaker som är unikt krämiga, rejält fyllda med bitar och virvlar och riktigt Greekin' good!

En pint med grekisk yoghurtglass

2013 GMO? Tack men nej tack.

En skylt med texten ”no GMO”

När kampanjen för märkning av livsmedel med GMO-ingredienser sprider sig över delstaterna, inklusive Vermont, så är Ben & Jerry's stolta över att stötta den växande konsumentrörelsen för transparens och rätten att få veta vad som finns i vår mat genom att stödja en lagstiftning om obligatorisk GMO-märkning. År 2013 åtar vi oss också att se till att alla de ingredienser vi köper in är helt GMO-fria.

En skylt med texten ”no GMO”

2014 Fans ställer krav på mjölkfritt!

Ett bord med mandlar med Made with Almond Milk-logga

Våra fans har sagt sitt och vill ha ett mjölkfritt alternativ. De gick till och med så långt som att starta ett Change.org-upprop.

Ett bord med mandlar med Made with Almond Milk-logga

2015 En ny smak för Fallon … The Tonight Dough!

En bänk med The Tonight Dough tillsammans med en pint

Hopkoket är kola och chokladglass med choklad- och kakvirvlar samt bitar med chokladspånskakdeg och jordnötssmörskakdeg. Om smaken blir hälften så populär som den orubbligt lugna Fallon, som utsågs till ”årets underhållare” i USA, så kanske den kan bli en stark konkurrent till Ben & Jerry’s andra klassiska kombinationer.

En bänk med The Tonight Dough tillsammans med en pint

2016 Ni efterfrågade mjölkfritt – och vi fixade det!

Fyra pints med Ben & Jerry's mejeriproduktsfria glass

Våra mjölkfria smaker är tillverkade med mandelmjölk, 100 % vegancertifierade och fulladdade med bitar och virvlar. Du kommer att känna Ben & Jerry’s eufori i varje tugga. Med dessa smaker får du allt … utom kon. De första smakerna utan mejeriprodukter i vårt sortiment var: Chocolate Fudge Brownie, Chunky Monkey, Coffee Caramel Fudge och P.B. & Cookies.

Fyra pints med Ben & Jerry's mejeriproduktsfria glass

2017 DET ÄR BEN & JERRY'S OAVSETT HUR DU SKIVAR DEN

Ett bord fullt av Pint Slices tillsammans med cookie dough

Pint Slices, inspirerade av den bästa delen av pinten, ger fans möjlighet att njuta av euforiska smaker, bitar och virvlar i en rund portion täckt av ett dekadent chokladöverdrag. Det är det självklara valet för glass att ta med på vägen och svår att motstå.

Ett bord fullt av Pint Slices tillsammans med cookie dough

2018 Together, Pecan Resist!

En pint med Pecan Resist

Förutom alla de nötiga bitarna har denna pint ett kraftfullt budskap under locket. Tillsammans kan vi bygga en mer rättvis och jämlik morgondag.

En pint med Pecan Resist

2019 Justice ReMix'd

En pint med Justice ReMix'd

Ben & Jerry's smak- och aktionskampanj som stödjer reformer som investerar i människor istället för fängelser för att leverera rättvisa för alla, och inte bara vissa.

En pint med Justice ReMix'd

2021 Change is Brewing!

En pint med Change is Brewing

Ben & Jerry's lanserar Change is Brewing som en del av vårt pågående arbete för att främja rättvisa för alla människor oavsett ursprung och uppmanar USA att ta avstånd från ett trasigt rättssystem och investera i program som hjälper samhällen att blomstra.

En pint med Change is Brewing