Om oss
Resan som tog dem från en renoverad bensinmack i Burlington, Vermont, till avlägsna platser med namn vi ibland uttalar på fel sätt började med två killar 1978 och glassföretaget de byggde är lika legendariskt som glassen är euforisk.
Resan som tog dem från en renoverad bensinmack i Burlington, Vermont, till avlägsna platser med namn vi ibland uttalar på fel sätt började med två killar 1978 och glassföretaget de byggde är lika legendariskt som glassen är euforisk.
Med en brevkurs om glasstillverkning från Penn State för 5 $ och en investering på 12 000 $ (varav 4 000 lånades) öppnade Ben och Jerry sin första glassbar i en renoverad bensinmack i Burlington, Vermont.
Ben och Jerry firar butikens ettårsjubileum – och kunderna som gjorde det möjligt – genom att hålla sin första Free Cone Day: gratis kulor hela dagen. Den årliga glassutdelningen fortsätter idag på glassbarer världen över.
Ben och Jerry hyr utrymme i en gammal trådfabrik på South Champlain Street i Burlington och börjar packa sin glass i pintförpackningar. Anledningen? För att distribuera till mataffärer och Mom & Pop-butiker längs restaurangernas leveransvägar som Ben betjänar från bagageutrymmet på sin gamla VW Squareback.
När nyheten om Ben & Jerry's sprider sig, vill allt fler människor smaka. Så den första franchise-glassbaren öppnar i Shelburne, Vermont.
Den gamla bensinmacken rivs för att ge plats åt en parkeringsplats. Precis innan rivningskulan svingas börjar det nyöppnade Ben & Jerry's på Cherry Street i Burlington att skopa glass.
Ben & Jerry's-glass används för att bygga ”världens största sundae” i St. Albans, Vermont. Glassen väger 12 293 kg.
Ben & Jerry's skapar ett prejudikat genom att upptäcka en föga känd klausul om aktier och mäklaraffärer och skapar sedan en börsintroduktion bara för Vermont i syfte att samla in pengar till en ny produktionsanläggning.
Ben & Jerry's Foundation skapas genom en gåva från Ben & Jerry och 7,5 % av företagets årliga vinst före skatt för att finansiera samhällsinriktade projekt.
Ben & Jerry's lanserar sin Cowmobile, en modifierad husbil som används för att distribuera gratiskulor i en unik ”marknadsföringskampanj” som sträcker sig över hela landet. På hemresan brinner deras Cowmobile upp utanför Cleveland, Ohio (ingen skadades). Ben sa att den såg ut ”som världens största Baked Alaska”.
Ben & Jerry's introducerar glassen Cherry Garcia®. Efter ett förslag från två ”DeadHeads” från Portland, Maine, blir Cherry Garcia®, döpt efter Grateful Dead-gitarristen Jerry Garcia, den första glassen som fått sitt namn från en rocklegend.
Ben och Jerry utses till ”U.S. Small Business Persons of the Year” av president Reagan i en ceremoni i Vita husets rosenträdgård. Jerrys enda kostym kommer väl till pass och Ben hittar som tur är en italiensk servitörsjacka att bära.
På grund av en oro för dess negativa ekonomiska effekter på familjejordbruk och allmänhetens förtroende för att mejeriprodukter är hälsosamma tar Ben & Jerry's ställning mot ett tillväxthormon (rBGH).
Åtta miljoner Ben & Jerry's pints har ett ”Support Farm Aid”-meddelande som en del av gräsrotsarbetet hos Farm Aid, en ideell organisation som kämpar för att familjejordbruk ska kunna fortsätta bruka sin mark.
Chocolate Chip Cookie Dough släpps i pintförpackningar efter flera år av forskning och utveckling. Smaken tar sig till toppen av de populäraste smakerna i pintförpackning med raketfart. Idag är den fortfarande vår genom tiderna populäraste smak. (Den första satsen med smaken skapades i Ben & Jerry’s glassbar i Burlington 1984 som resultatet av en anonym anteckning nedtecknad på butikens förslagstavla.)
Ben & Jerry's deltar i en samarbetskampanj med Children's Defense Fund med målet att föra upp frågan om barns grundläggande behov högst upp på den nationella agendan. Fler än 70 000 vykort om barn och andra nationella frågor skickas till kongressen.
Wavy Gravy är den ledande bland våra nya smaker. Den är uppkallad efter personligheten från 1960-talets berömda Woodstock-festival som idag är ett ideellt enmansföretag som arbetar för att hjälpa barn.
Pintförpackningar med Ben & Jerry's glass börjar dyka upp i Storbritannien.
Hundratusentals cybersurfare besöker Ben & Jerry's webbplats för virtuella smakprov och voluminösa skratt.
Ben & Jerry's introducerar sorbeter tillverkade av rent källvatten och de bästa frukterna och smaksättningarna. Doonesberry® Sorbet har fått sitt namn efter den populära ”Doonesbury®”-seriefiguren. Sedan dess har den skickats till smakkyrkogården.
Det Vermont-baserade bandet Phish®s fantastiska musik och berömda turnéer var inspirationskällan till glassen Phish Food&.
Vissa människor tyckte att det var svårt att läsa (och att smakerna är svåra att motstå), så efter 20 år gav vi våra pints en fräsch ny look!
Ben & Jerry’s lanserar Flying Friesian i Storbritannien, en häftig turnébuss som renoverats om för roliga äventyr med fokus på att samla in pengar till barn i nöd-nätverket Childline i Storbritannien.
3 augusti 2000: Ben & Jerry’s blir ett helägt dotterbolag till Unilever. Genom ett unikt förvärvsavtal skapas en oberoende styrelse för att tillhandahålla ledarskap fokuserat på att bevara och utöka Ben & Jerry's sociala uppdrag, varumärkesintegritet och produktkvalitet. Vi kallar dem B.O.D. (Vilket betyder att vi verkligen gillar dem.)
Citizen Cool är en dokumentär om vanligt folk som påverkar sina samhällen. Vi firar detta nya släpp med en smak inspirerad av filmgodis, Concession Obsession.
Det är en glassmak ... Det är en webbplats för miljöarbete ... Det är One Sweet Whirled™ och allt hänger ihop när Ben & Jerry's inleder ett samarbete med Dave Matthews Band® och SaveOurEnvironment.org i en kampanj för att bekämpa den globala uppvärmningen.
Ben & Jerry's inleder året med en födelsedagsfest på vår fabrik i Waterbury, Vermont, på den första Winter Fest någonsin. Fortfarande galna efter 25 år.
I en ansträngning för att få unga människor i USA att rösta inleder Ben & Jerry's ett samarbete med Rock the Vote. RTV:s gatuteam utnyttjar de långa köerna på Free Cone Day för att registrera fler än 11 000 väljare – den största endagsregistreringen i Rock the Votes historia.
För att protestera mot den föreslagna oljeborrningen i nationalparken Arctic National Wildlife Refuge så konstruerade vi en Baked Alaska på över 400 kilo med vår Fossil Fuel-glass, bar den till gräsmattan vid Kapitolium och serverade den med hjälp av Greenpeace och Alaska Wilderness League.
Ben & Jerry's fortsätter att stödja fair trade-arbetet som inleddes med kaffe och lanseringen av Coffee Coffee BuzzBuzzBuzz 1996 och lägger till vanilj och choklad till sortimentet. Fairtrade-certifieringen garanterar att bönderna som odlar vanilj, kakao och kaffebönor får ett rättvist pris för sin skörd, så att de kan återinvestera i sitt land och sina samhällen.
När U.S. Food & Drug Administration förklarade att de ansåg att det var säkert att äta kött och mjölk från klonade djur så var vi utom oss, två gånger om! För att visa vårt missnöje med FDA:s beslut – och för att uppmana amerikaner att ta ställning mot kloning – så skickade vi en beslutsam flock människor i kokostymer till Washington, D.C. för en ”Truth or Clone-sequences”-demonstration.
Vi introducerar Goodbye Yellow Brickle Road som en hyllning till Elton Johns första konsert i Vermont.
Vi håller en ”Do the World a Flavor”-tävling för att uppmuntra människor att dela med sig av sina idéer till en Fairtrade-smak. Ledande tävlande åker till Dominikanska republiken, besöker ett kooperativ och bygger en lekplats för barn i byn Yabon. Under 2010 finns den vinnande smaken Almond Delight i en begränsad batch i glassbarer över hela USA.
Ben & Jerry's inleder ett betydande åtagande att köpa Fairtrade-ingredienser och stödja den globala Fairtrade-rörelsen. Vi håller på att omvandla våra ingredienser till Fairtrade globalt där vi känner att vi kan få största påverkan och förbättra livet för jordbrukare, stärka deras samhällen och skydda miljön.
När Occupy Wall Street-demonstranter i New York City och på andra platser under hösten 2011 ger sig ut på gatorna för att protestera mot ökande ekonomisk ojämlikhet i USA, hög arbetslöshet, bolånebedrägerier och att företag har för stort inflytande på amerikansk politik, så utfärdar Ben & Jerry’s styrelse ett solidaritetsuttalande och vid flera tillfällen dyker vi upp i Zuccotti Park för att skopa glass till ockupanterna.
Ben & Jerry’s börjar experimentera med äkta grekisk yoghurt och introducerar ett episkt urval av grekiska Frozen Yogurt-smaker som är unikt krämiga, rejält fyllda med bitar och virvlar och riktigt Greekin' good!
När kampanjen för märkning av livsmedel med GMO-ingredienser sprider sig över delstaterna, inklusive Vermont, så är Ben & Jerry's stolta över att stötta den växande konsumentrörelsen för transparens och rätten att få veta vad som finns i vår mat genom att stödja en lagstiftning om obligatorisk GMO-märkning. År 2013 åtar vi oss också att se till att alla de ingredienser vi köper in är helt GMO-fria.
Våra fans har sagt sitt och vill ha ett mjölkfritt alternativ. De gick till och med så långt som att starta ett Change.org-upprop.
Hopkoket är kola och chokladglass med choklad- och kakvirvlar samt bitar med chokladspånskakdeg och jordnötssmörskakdeg. Om smaken blir hälften så populär som den orubbligt lugna Fallon, som utsågs till ”årets underhållare” i USA, så kanske den kan bli en stark konkurrent till Ben & Jerry’s andra klassiska kombinationer.
Våra mjölkfria smaker är tillverkade med mandelmjölk, 100 % vegancertifierade och fulladdade med bitar och virvlar. Du kommer att känna Ben & Jerry’s eufori i varje tugga. Med dessa smaker får du allt … utom kon. De första smakerna utan mejeriprodukter i vårt sortiment var: Chocolate Fudge Brownie, Chunky Monkey, Coffee Caramel Fudge och P.B. & Cookies.
Pint Slices, inspirerade av den bästa delen av pinten, ger fans möjlighet att njuta av euforiska smaker, bitar och virvlar i en rund portion täckt av ett dekadent chokladöverdrag. Det är det självklara valet för glass att ta med på vägen och svår att motstå.
Förutom alla de nötiga bitarna har denna pint ett kraftfullt budskap under locket. Tillsammans kan vi bygga en mer rättvis och jämlik morgondag.
Ben & Jerry's smak- och aktionskampanj som stödjer reformer som investerar i människor istället för fängelser för att leverera rättvisa för alla, och inte bara vissa.
Ben & Jerry's lanserar Change is Brewing som en del av vårt pågående arbete för att främja rättvisa för alla människor oavsett ursprung och uppmanar USA att ta avstånd från ett trasigt rättssystem och investera i program som hjälper samhällen att blomstra.