Hur Ben & Jerry’s bekämpar global uppvärmning
Under årens lopp har Ben & Jerry’s arbetat hårt för att minska miljöpåverkan från vårt företag. År 2002 började vi kompensera för vår klimatpåverkan från tillverkningsanläggningarna med vår Vermont-baserade partner NativeEnergy. Under 2007 drev vi vår första opinionsbildningskampanj för den globala uppvärmningen i samarbete med Dave Matthews Band. Vi har investerat tidigt och mycket i effektiviteten på alla våra tillverkningsanläggningar, inom leveranskedjan och i glassbarerna för att öka energieffektiviteten och minska vår klimatpåverkan.
Vi har nyligen avslutat en uppdaterad Livscykelanalys av våra produkter som avslöjar de koldioxidutsläpp i varje skede av vår glasstillverknings "livscykel" — från gården till den färdiga glassförpackningen. Vi har använt resultaten för att skapa en tydlig plan mot att minska miljöpåverkan från vårt företag, förpackning för förpackning.
Vi spelar också en viktig roll för att stödja vårt moderbolags plan - Unilever Sustainable Living Plan (USLP). Planen är en del av Unilevers mål att bli världsledande inom ren energiekonomi. Det är en plan för hållbar tillväxt som har som målsättning att fördubbla storleken på Unilevers verksamhet och samtidigt minska sin miljöpåverkan samt öka sin positiva sociala påverkan.
Unilever köper redan 100 % av sin el från förnybara källor för alla sina amerikanska verksamheter via REC (förnybara elcertifikat), som är krediter för att använda energi från tredjeparts förnybara källor. Unilever tar sitt åtagande avseende ren energi till nästa nivå genom att utlova att ha 100 % ren energi globalt år 2020 genom en blandning av 50 % på plats och 50 % på annan plats.
Här finns ytterligare fem saker som Ben & Jerry's gör för att bekämpa klimatförändringarna:
The Chunkinator
Chunkinatorn finns i vår fabrik i Nederländerna och är en magisk maskin (en anaerob flytreaktor) som förvandlar våra glassbiprodukter till energi. Denna bio-kokares tank består av 24 miljarder naturliga mikroorganismer som omvandlar avfall och avloppsvatten till biogas som sedan skickas ut för att ge fabriken energi. Hittills har Chunkinatorn producerat tillräckligt med energi för att tillverka mer än 16 miljoner förpackningar av Ben & Jerry's glass!
GÖDSELSEPARATORER
Tro det eller ej, men korna spela en stor roll i klimatförändringen. Gasen de avger från båda ändar, tillsammans med gödsel, frigör en betydande mängd av ozonnedbrytande metangas. Genom ett gemensamt projekt med Green Dream Farm i Enosburg Falls, Vermont, och NativeEnergy, har vi genomfört ett system som avsevärt minskar mängden metan som kommer ut i atmosfären. Under 10 år beräknas projektet motsvara mängden avgaser som 5 000 bilar avger under ett år. Det är ett testprogram som vi hoppas kunna implementera på andra Ben & Jerry’s Caring Dairy-gårdar världen över.
ÅTERPLANTERING AV SKOG
Vi bryr oss mycket om våra leverantörer, bönder, deras familjer, deras mark och hur våra ingredienser påverkar deras liv. Förutom vårt fortsatta arbete med Catholic Relief Services och Sustainable Food Lab, gick vi nyligen samman med Pur Project för att utforska skogsjordbruksmöjligheter för vår vaniljleverantör. I projektet kommer vi att arbeta med de kooperativa jordbrukarna för att återplantera inhemska träd för att minska erosionen, ge nödvändig skugga för deras vaniljodling och erbjuda möjligheter till diversifierade jordbruksprojekt.
RENARE, MER MILJÖVÄNLIGA FRYSAR
Konventionell kylning är beroende av fluorkolväten (HFC) - en av de vanligaste och mest skadliga växthusgaserna. Ben & Jerry's har varit ledande när det gäller att avveckla HFC genom att vara det första företaget i USA som testar kolvätekylning (som redan har använts i stor utsträckning i Europa). Det började 2008 när vi slog oss ihop med Greenpeace för att lansera en renare, grönare frys. Ben & Jerry's frysar är inte bara bra på att hålla glassen fryst, de använder kolväten som vår jord gillar och är mer energieffektiva än sina HFC-motsvarigheter. En vinn-vinn-situation!
AKTIVISM OCH OPINIONSBILDNING
Ben & Jerry's har sociala uppdrag som tradition och har varit förespråkare för en mängd olika frågor, från samkönat äktenskap till GMO-märkning för att skydda miljön. Oavsett om det var att gå People’s Climate March i september förra året eller uppmuntra våra fans i mer än 35 länder att driva på ledare för reella och brådskande åtgärder mot klimatförändringar, har vi haft turen att vara omgivna av ett sådant passionerat gäng.