The only thing that’s going to mitigate climate change is direct action. Here’s why companies need to focus on cutting their own greenhouse gas emissions instead of making dubious carbon-neutrality claims.
Läs mer - Here’s Why Ben & Jerry’s Is Taking Direct Climate Action Instead of Going “Carbon Neutral” Läs merVi la till en kvarts miljon människor i den globala klimatrörelsen
Vår älskade planet har fått ta emot en hel del smällar i den pågående fighten om klimatet. Det är anledningen till att Ben & Jerry’s inledde ett samarbete med världens ledande aktivistnätverk Avaaz för att hjälpa dem att förstärka deras stora namninsamling för en värld med 100 % rena energikällor.
Vi bad om er hjälp och det var fantastiskt många som slöt upp.
Sedan februari i år har vi med er hjälp lyckats få in över en kvarts miljon namnunderskrifter till förmån för denna sakfråga. Och den 29 november fick insamlingen ännu ett viktigt namn med på listan när FN:s generalsekreterare Ban Ki-moon skrev under den vid Global Climate March i Paris. Därefter lämnade han över listan till världens ledare i samband med att han höll sitt öppningsanförande vid årets COP21-konferens.
Med hans och 250 000 andra underskrifter har vi tagit avgörande steg mot att nå de mål som beskrivs i Avaaz-namninsamlingen. Den uppmanar nationella, lokala och internationella ledare att hålla globala temperaturstegringar under den farliga nivån på 2 °C genom att minska koldioxidutsläppen till noll.
Vägen till en kvarts miljon
Världsomfattande förändring kräver att alla agerar tillsammans. Avaaz får sin styrka från 40 miljoner medlemmar i 194 länder och ger människor från hela världen möjlighet att säga till. Och eftersom vi är väl medvetna om hur nödvändigt det är att stoppa den globala uppvärmningen innan det är för sent har Ben & Jerry’s arbetat hårt med att öka namnunderskrifterna. Vi uppmanar alla som vi känner och träffar att skriva under Avaaz namninsamling om 100 % förnybar energi före år 2050.
Nu har vi nått mer än 250 000 underskrifter och dit skulle vi aldrig ha nått utan er. Ansträngningarna för att nå ut till så många som möjligt omfattade dussintals bloggartiklar om klimatförändringar som vi skrev för att hålla er informerade om klimatet och om Ben & Jerry’s engagemang för vår planet. Varje artikel var ett tydligt upprop om att agera: Underteckna namninsamlingen. Anslut dig till oss och arbeta tillsammans för att sluta använda fossilbränslen.
Vi sparkade också undan avgaserna med vår Save Our Swirled Climate Justice Tour. Vår välutrustade och 100 % eldrivna Tesla transporterade kyld glass över hela Amerika. Vi gjorde många uppehåll på resan, där vi delade ut gratis glass och diskuterade klimatförändringar med alla som ville lyssna, samtidigt som vi fick fler och fler underskrifter.
Vägen mot en kvarts miljon fortsatte runt om i världen med en uppsjö av evenemang. Vi besökte allt från konserter och festivaler till sammankomster med gratis glass och vi gjorde regelbundna besök i städer med vår populära – och namninsamlande – glassbil.
Det har varit en framgångsrik och kul kampanj! Och nu när vi har dessa stora högar med underskrifter är vi mycket nyfikna på att få se vad som kommer att hända på COP21 i Paris. Håll ögonen öppna för fler möjligheter att engagera dig och göra din röst hörd!
Chocolate is delicious, no doubt, but the global demand for this sweet ingredient is behind massive deforestation in places like Côte d’Ivoire. Here’s what we’re doing about it.
Läs mer - The World’s Hunger for Chocolate Comes at a Cost Läs merAs an ice cream company, we love dairy—but we know it’s not perfect. Here are some of the things we’re doing on our dairy farms to cut greenhouse gas emissions and fight climate change.
Läs mer - Turning Waste into a Resource: How We’re Using Cow Manure to Reduce Our Carbon Footprint Läs mer